Klachtenregeling

TSDS Advocaten probeert u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wanneer u niet tevreden bent over de dienstverlening of de declaratie, dan kunt u dit bespreken met uw behandelend advocaat. Het staat u ook vrij om schriftelijk een klacht voor te leggen. Deze klacht wordt behandeld volgens onderstaande regeling.

 

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

-              klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de klager jegens de behandelend  of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;

-              klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt, dan wel enige derde die een rechtstreeks belang heeft en een klacht kenbaar maakt;

-              klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

 

Artikel 2 toepassingsbereik

1.           Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen TSDS Advocaten en de cliënt.

2.    Klachten van een schuldenaar over TSDS Advocaten, dan wel de behandelend advocaat,  als verrichter of aanbieder van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden vallen ook onder het bereik van deze klachtenregeling, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel b, en artikel 14, derde lid, van de Wet kwaliteit incassodienstverlening.

3.           TSDS Advocaten draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

 

Artikel 3 doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

a.           het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;

b.           het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;

c.           behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;

d.           medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;

e.           verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.

 

Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening 

1.           Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. TSDS Advocaten wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht of de schuldenaar jegens advocaten bij het verrichten of aanbieden van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

2.           In de opdrachtbevestiging wordt opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht, die na behandeling niet is opgelost, kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak. Voor wat betreft schuldenaren wordt hen in correspondentie kenbaar gemaakt bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak.

3.           Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechtbank.

 

Artikel 5 interne klachtprocedure

1.           Indien een cliënt TSDS Advocaten benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar een nader te benoemen klachtfunctionaris.

2.           De betrokkene advocaat wordt op de hoogte gesteld van het feit dat tegen hem/haar een klacht is ingediend.

3.           Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.

4.           De betrokkene advocaat wijst één van zijn of haar collega advocaten binnen kantoor aan, met het verzoek om in de klachtprocedure op te treden als klachtfunctionaris.

5.           De klachtfunctionaris is bevoegd om kennis te nemen van alle op de zaak waarover wordt geklaagd betrekking hebbende en voor de afhandeling van de klacht relevant te achten dossiergegevens.

6.           Zo spoedig mogelijk nadat de klachtenfunctionaris is verzocht om als zodanig op te treden, doch uiterlijk binnen één week na indiening van de klacht, onderzoekt de klachtfunctionaris de klacht.

7.           De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd, uiterlijk binnen één week nadat hij de klacht heeft onderzocht, in de gelegenheid een (mondelinge) toelichting te geven op de klacht. De klachtfunctionaris nodigt de klager of klagers daartoe telefonisch uit voor een gesprek op ons kantoor met de klachtfunctionaris en/of (indien gewenst door de klager of klagers) de betrokken advocaat en/of (indien gewenst door klager of klagers) een tweede collega advocaat binnen kantoor.

8.           Zodra de klachtfunctionaris dit bekend is, deelt deze de betrokken advocaat mede wanneer het gesprek met de klager of klagers ter bespreking van de klacht op ons kantoor zal plaatsvinden en wie bij dit gesprek worden geacht aanwezig te zijn. De betrokken advocaat bevestigt de gemaakte afspraak hierover met de klager of klagers onverwijld schriftelijk richting de klager of klagers.

9.           De klachtfunctionaris stelt de betrokken advocaat, uiterlijk binnen één week nadat hij de klacht heeft onderzocht, in de gelegenheid om zijn/haar mondelinge zienswijze te geven op de klacht.

10.        Indien van toepassing wordt de klacht tevens gemeld bij de desbetreffende aansprakelijkheids-verzekeraar.

11.        De klachtfunctionaris deelt de klager of klagers binnen vier weken na het gesprek met de klager of klagers mede wat de beslissing op de klacht is. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht. In de betreffende brief wijst de klachtfunctionaris de klager of klagers er schriftelijk op dat de mogelijkheid bestaat om tuchtrechtelijke klachten voor te leggen aan de Deken van de Limburgse Orde van Advocaten.

 

Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

1.           De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.

2.           De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

 

Artikel 7 verantwoordelijkheden

1.           De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.

2.           Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.

3.           De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.

4.           De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.

 

Artikel 8 klachtregistratie

1.           De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.

2.           Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

3.           De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter verbetering van procedures.

4.           Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.